Algemene factuurvoorwaarden
Artikel 1. Algemeen – aanvaarding
- Deze algemene voorwaarden (hierna: “Voorwaarden”) zijn van toepassing op alle voorstellen en overeenkomsten met betrekking tot de verkoop en levering van goederen en het verlenen van diensten door Eagle IT. Eventuele afwijkingen ervan kunnen enkel schriftelijk tot stand komen.
- Door het plaatsen van een bestelling of door het ondertekenen van een overeenkomst met Eagle IT aanvaardt de Klant onderhavige Voorwaarden ook al stemmen ze niet overeen met de eigen voorwaarden van de Klant.
- De algemene voorwaarden van de Klant zijn Eagle IT derhalve niet tegenstelbaar, behoudens wanneer Eagle IT er uitdrukkelijk en schriftelijk mee heeft ingestemd. Het akkoord van Eagle IT kan daarbij geenszins worden afgeleid uit een afwezigheid van protest tegen de bepalingen die de Klant aan Eagle IT zou meedelen.
Artikel 2. Voorstellen, bestellingen en prijzen
- De voorstellen van Eagle IT zijn vrijblijvend en gelden enkel ten titel van inlichting. Zij verbinden Eagle IT niet. Eagle IT behoudt zich het recht voor om bestellingen van producten of diensten te weigeren zonder dat zij dit moet motiveren.
- Elke door de Klant geplaatste bestelling verbindt deze laatste, doch verbindt Eagle IT slechts na schriftelijke aanvaarding ervan. Conform Boek XII WER erkennen partijen uitdrukkelijk dat elektronische communicatievormen een geldige overeenkomst tot stand doen komen. Een gewone, digitale of elektronisch gekwalificeerde handtekening is geen essentiële bewijsvereiste.
- De opgegeven prijzen voor dienstverlening gelden steeds exclusief vervoer en onkosten eigen aan de aangestelden of bedienden van Eagle IT die deze diensten verlenen. De opgegeven prijzen van goederen en diensten gelden steeds exclusief vervoer, onkosten, kosten voor bijkomende verpakkingen, belastingen en andere kosten, behalve indien deze specifiek als inclusief zijn aangeduid.
- De prijzen zijn deze zoals vermeld in de in de voorstellen van Eagle IT, tenzij Eagle IT zich genoodzaakt ziet deze aan te passen aan de evolutie aan haar vaste en/of variabele kosten (lonen, transportkosten, verwerkingskosten, grondstofprijzen, energiekosten, heffingen,..). Bijkomende werken worden aan de Klant in rekening gebracht aan de tarieven in voege op dat moment.
Artikel 3. Levering van diensten en servicecontracten
- Eagle IT besteedt de vereiste zorg aan de uitvoering van de aan haar toevertrouwde opdrachten. Zij is belast met een inspanningsverbintenis. De uitvoeringstermijnen worden bij wijze van inlichtingen verstrekt. Zij zijn niet absoluut. Vertraging in de uitvoering kan derhalve geen aanleiding geven tot boete, schadevergoeding, ontbinding van de overeenkomst of weigering van de opdracht die werd uitgevoerd.
- Tenzij anders uitdrukkelijk en schriftelijk overeengekomen wordt een serviceovereenkomst gesloten voor een duur van 1 jaar, te rekenen vanaf de inwerkingtreding ervan. Na afloop van de duur wordt de overeenkomst stilzwijgend hernieuwd met opeenvolgende termijnen van gelijke duur als de initiële duur. De overeenkomst treedt in werking op het ogenblik waarop Eagle IT de bestelling aan de Klant heeft bevestigd of wanneer Eagle IT over gaat tot de conforme uitvoering van de bestelling. Er kan slechts een einde worden gesteld aan de overeenkomst per aangetekend schrijven gericht aan de maatschappelijke zetel van Eagle IT, minimum drie maanden voor het einde van de overeenkomst. Elke vroegtijdige opzegging door de Klant is slechts mogelijk mits betaling door de Klant van een verbrekingsvergoeding gelijk aan 60% van het omzetcijfer dat nog verschuldigd zou zijn, geëxtrapoleerd over de resterende contractuele termijn.
- De Klant dient de uitvoering van de overeenkomst mogelijk te maken. Eagle IT is gerechtigd alle schade en elke meerkost ten gevolge van de verschuiving in de planning in rekening te brengen lastens de Klant, in zoverre deze verschuiving werd veroorzaakt door laatstgenoemde.
- Eagle IT kan niet aansprakelijk worden gesteld ingeval de uitvoering van de haar toevertrouwde opdracht niet kan worden uitgevoerd wegens de onbeschikbaarheid van de daartoe aangewezen aangestelden of bedienden van Eagle IT, zelfs ingeval van overmacht.
- Overeenkomstig het gemeen recht kan Eagle IT enkel aansprakelijk worden gesteld voor opdrachten waarvan wordt aangetoond dat ze door haar uitdrukkelijk schriftelijk werden aanvaard.
Eagle IT kan slechts aansprakelijk worden gesteld bij bewijs van zware fout, zware nalatigheid of in geval van opzet.
Eagle IT heeft haar beroepsaansprakelijkheid laten verzekeren bij KBC.
De aansprakelijkheid van Eagle IT is beperkt tot het herstellen van voorzienbare, rechtstreekse schade, met uitsluiting van alle indirecte of materiële schade zoals, maar niet beperkt tot gederfde inkomsten en verliezen, en supplementaire kosten. De aansprakelijkheid voor de uitvoering van de opdracht wordt beperkt tot het bedrag of de bedragen waarop de door Eagle IT afgesloten beroepsaansprakelijkheidsverzekering recht geeft met inbegrip van het eigen risico dat Eagle IT eventueel draagt in overeenstemming met die verzekering.
Indien, om welke reden dan ook, de aansprakelijkheidsverzekeraar niet tot uitkering overgaat, is alle aansprakelijkheid beperkt tot tweemaal het bedrag van het voor de uitvoering van de opdracht gefactureerde bedragen. Indien het een recurrente opdracht betreft, wordt deze coëfficiënt toegepast op het bedrag van de facturen dat aan de klant werd gefactureerd gedurende de twaalf maanden die aan het schade verwekkende feit voorafgaan, of vanaf het begin van de uitvoering van de opdracht indien deze periode korter is dan één jaar.
Deze beperkingen zijn eveneens van toepassing op alle aanspraken uit hoofde van de uitvoering van de opdracht, die gericht zouden worden tegen alle personen, vennoten, bestuurders en/of zelfstandige medewerkers, die de hoedanigheid van verzekerde hebben in de zin van desbetreffende verzekeringscontract.
- Eagle IT behoudt zich het recht voor om de overeenkomst van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling te ontbinden indien er objectieve redenen voorhanden zijn die aantonen dat de solvabiliteitspositie van de klant in het gevaar is - onder andere bij (doch niet beperkt tot) meerdere openstaande facturen bij Eagle IT, gerechtelijke reorganisatie of faillissement - zonder dat dit in hoofde van de Klant een recht opent op enige schadevergoeding.
Artikel 4. Levering van goederen
- De leveringstermijnen worden louter bij wijze van inlichtingen verstrekt en verbinden Eagle IT niet. Indien er geen leveringstermijn is bepaald, zullen de leveringen naar best vermogen geschieden. In geen geval kan de vertraging der leveringen aanleiding geven tot schadevergoeding of ontbinding van de overeenkomst.
- Eagle IT behoudt zich tevens het recht voor om gedeeltelijke leveringen te doen en in voorkomend geval deze gedeeltelijke leveringen afzonderlijk te factureren, hetgeen de Klant niet het recht geeft om de betaling van de reeds geleverde goederen te weigeren of op te schorten.
- Eagle IT kan niet aansprakelijk gesteld worden voor het niet uitvoeren van een bestelling of opdracht ten gevolge van overmacht, onder andere bij (doch niet beperkt tot) uitputting van de voorraad, uitblijven van leveringen door de leveranciers van Eagle IT, tenietgaan van goederen ten gevolge van ongevallen, staking, brand, overstroming, enz. Eagle IT is niet verplicht het onvoorzienbare karakter van de omstandigheid die overmacht uitmaakt, te bewijzen.
- Elke te voorziene leveringsmoeilijkheid moet door de Klant worden gemeld bij de bestelling en in ieder geval twee werkdagen voor de levering. Eagle IT kan in geen geval aansprakelijk gesteld worden voor verwikkelingen of kosten veroorzaakt door omstandigheden zoals (doch niet beperkt tot) de afwezigheid van personeel bij het in ontvangst nemen van de goederen of diensten, wekelijkse markten die de doorgang belemmeren, voetgangersstraten en wegeniswerken waarvan geen melding werd gemaakt, toegangsafstand van meer dan 10 meter tussen het lospunt en de magazijnen van de Klant, enz. In de mate dat de moeilijkheden waarmee rekening moest gehouden worden bij de levering niet werden gemeld bij de bestelling of uiterlijk twee werkdagen voor de uitvoering van de levering of opdracht en in de mate dat deze moeilijkheden buiten de normale proporties liggen, behoudt Eagle IT zich het recht voor een onkostensupplement aan te rekenen. In geval van onmogelijkheid tot leveren wegens afwezigheid van personeel op werkdagen (maandag tot en met vrijdag) tussen 8.00 uur ’s morgens en 18.00 uur ’s avonds, zal de klant in ieder geval de bijkomende vervoerskosten moeten dragen, dewelke hem door Eagle IT zullen kunnen worden aangerekend.
- De Klant verbindt zich ertoe de bestelde goederen in ontvangst te nemen op de door Eagle IT vastgelegde data na hiertoe door Eagle IT te zijn aangemaand. Extra kosten van spoedverzendingen en stockering, zijn steeds ten laste van de Klant en dit conform de tarieven die worden vermeld op de website van Eagle IT of die op een andere wijze door Eagle IT worden bekend gemaakt.
Artikel 5. Overdracht van risico en eigendom
- In afwijking van artikel 1583 van het Burgerlijk Wetboek, zal de eigendomsoverdracht van de verkochte goederen slechts plaatsvinden na volledige betaling van het factuurbedrag met aanhorigheden.
- Desalniettemin is de Klant vanaf de levering volledig aansprakelijk voor elk mogelijke schade aan de geleverde goederen. De risico-overdracht staat los van het eigendomsvoorbehoud.
Artikel 6. Overmacht
- In geval van overmacht, zijnde een omstandigheid onafhankelijk van de wil van Eagle IT waardoor Eagle IT geheel of gedeeltelijk verhinderd is om haar verplichtingen tegenover de klant na te komen, is Eagle IT niet gehouden haar verplichtingen jegens de Klant na te komen en dit voor de duur van de situatie van overmacht. De klant heeft terzake geen recht op schadevergoeding of om de overeenkomst eenzijdig te beëindigen. Onder overmacht wordt o.a. verstaan: pandemie, epidemie, oorlog, natuurrampen of uitzonderlijke weersomstandigheden, brand, staking, lock-out, zowel bij Eagle IT als bij haar leverancier zonder dat deze opsomming limitatief is.
Artikel 7. Controle bij levering en klachten
- De Klant dient de geleverde goederen onmiddellijk bij de levering na te zien op de aanwezigheid van zichtbare gebreken. Bij zichtbare beschadiging van de verpakkingen van de goederen of bij zichtbare onvolledigheid van de zending of niet-conformiteit is de Klant ertoe gehouden de goederen te weigeren of slechts aan te nemen onder schriftelijk voorbehoud dat wordt aangetekend op de vrachtdocumenten (op papier of elektronisch) van de transporteur. Indien de Klant nalaat deze weigering te melden of schriftelijk voorbehoud te maken op de vrachtdocumenten (op papier of elektronisch), zal Eagle IT niet aansprakelijk kunnen gesteld worden.
- Eventuele klachten bij de levering wegens andere zichtbare gebreken of niet-conformiteit met de bestelling moeten, op straffe van verval, uiterlijk 2 kalenderdagen na de levering per e-mailbericht aan sales@eagle-it.be gedetailleerd kenbaar gemaakt worden.
- Geen enkele klacht wegens verborgen gebreken zal ontvankelijk zijn indien ze Eagle IT niet per e-mailbericht aan sales@eagle-it.be rd betekend binnen een termijn van 15 kalenderdagen vanaf de ontdekking van de gebreken.
- Het onderzoek van een klacht betekent geenszins dat Eagle IT de eventuele gegrondheid van die klacht erkent. Een klacht kan nooit tot gevolg hebben dat de Klant zijn betalingsverplichtingen kan opschorten. Indien een klacht gegrond wordt verklaard, beperkt de aansprakelijkheid van Eagle IT zich in ieder geval tot de herstelling en/of vervanging van de stukken die een gebrek vertonen en waarvan de oorzaak toerekenbaar is aan Eagle IT. De aansprakelijkheid van Eagle IT omvat in geen enkel geval de arbeidskosten, noch de verplaatsingskosten, noch enige vergoeding voor mindergenot, winstderving of enige andere indirecte schade die uitsluitend ten laste van de Klant blijft. De eventuele vergoeding wegens verborgen gebreken zal de prijs van de goederen in geen geval overschrijden.
Artikel 8. Betalingsvoorwaarden
- Alle facturen zijn contant betaalbaar of binnen de 14 dagen na factuurdatum.
- Bij niet-betaling van de factuur binnen de gestelde termijn is vanaf de vervaldag van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling verwijlrente verschuldigd ten belope van 12%. Eveneens is van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd ten belope van 10% van het factuurbedrag, met een minimum van 125,00 EUR, zulks onverminderd het recht van Eagle IT om de schadevergoeding te verhogen in geval van bewezen schade.
- In geval van niet-naleving van de overeengekomen betalingsvoorwaarden worden alle openstaande facturen en/of schulden onmiddellijk opeisbaar en heeft Eagle IT het recht om, zonder enige ingebrekestelling of gerechtelijke tussenkomst, de verdere prestaties op te schorten ofwel de overeenkomst als ontbonden te beschouwen onverminderd haar aanspraak op schadeloosstelling.
- Geen enkele klacht aangaande de inhoud van de factuur zal ontvankelijk zijn indien ze Eagle IT niet per e-mailbericht aan accounting@eagle-it.be kenbaar werd gemaakt binnen een termijn van 8 kalenderdagen vanaf de factuurdatum. Na het verstrijken van deze termijn wordt de factuur onherroepelijk geacht te zijn aanvaard door de Klant.
Artikel 9. Verbreking of annulering
- Elke annulering van een bestelling moet schriftelijk gebeuren. Zij is slechts geldig mits schriftelijke aanvaarding door Eagle IT.
- Ingeval van annulering of eenzijdige verbreking van de overeenkomst wat betreft de levering van goederen of de levering van diensten, is de Klant aan Eagle IT een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd van 25% van de overeengekomen prijs, met een minimum van 125,00 EUR, onverminderd het recht van Eagle IT om een hogere schadevergoeding te vorderen indien de werkelijke schade wordt bewezen. Wat betreft de eenzijdige verbreking van servicecontracten wordt verwezen naar de regeling zoals uiteengezet onder artikel 3.2 van deze algemene voorwaarden.
Artikel 10. Hoofdelijkheid
- Indien de factuur op verzoek van de Klant wordt opgesteld op naam van een derde, zijn zowel de klant als de derde hoofdelijk gehouden ten opzichte van Eagle IT die in geen enkel geval de toestemming geeft voor overdracht van schuld door de Klant.
Artikel 11. Uitvoer van producten
- De Klant neemt er kennis van en aanvaardt uitdrukkelijk dat de goederen, software en/of technologie die het voorwerp uitmaken van de overeenkomst met de Verkoper, zonder uitzondering onderworpen zijn aan alle mogelijke administratieve regels en wetgeving inzake exportcontrole die worden opgelegd door de Verenigde Staten van Amerika, de Europese Unie en haar lidstaten, of door om het even welke andere soevereine staat.
Artikel 12. Privacy
- Eagle IT is verantwoordelijk voor de verwerking van de persoonsgegevens van de Klant.
- De Klant heeft het recht om zijn persoonsgegevens op elk ogenblik in te kijken en desgevallend te wijzigen. Meer informatie omtrent haar rechten en plichten kan de Klant terugvinden onder “Privacyverklaring” op eagle-it.be.
Artikel 13. Nietigheid
- De eventuele nietigheid van één of meerdere bedingen uit deze voorwaarden, doet geen afbreuk aan de toepasselijkheid van alle andere bepalingen. In geval van nietigheid van één van de bepalingen zullen Eagle IT en de klant te goeder trouw onderhandelen teneinde deze te vervangen door een bepaling die zoveel mogelijk hetzelfde effect teweegbrengt als de ongeldige of de onafdwingbare bepaling.
Artikel 14. Rechtsmacht
- Enkel het Belgisch recht is van toepassing.
- In geval van betwisting zijn de rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement Antwerpen, afdeling Antwerpen bevoegd om kennis te nemen van de vordering.