A day in the life of our sysadmin

Hi! Mijn naam is Igor, ik ben nog niet zo lang geleden 29 geworden en werk als System Administrator bij Eagle IT. Ik ben afgestudeerd als informaticus, maar heb al een passie voor IT en de maker community sinds mijn 12de levensjaar. Ik ben hier terecht gekomen vanuit mijn vorige werkgever, SolidNetworks, dat samengegaan is met Eagle IT in maart 2019.

Ondanks mijn relatief jonge leeftijd ben ik toch al een achttal jaar werkzaam bij Eagle IT, en ben ik als een van de anciens mede verantwoordelijk voor de second line support, projecten en interne systeemmanagement.

Graag neem ik jullie mee in een gemiddelde dag, wat hopelijk een mooi beeld geeft over mijn functieomschrijving, onze serviceniveaus en de interessante arbeidsvoorwaarden.
9u tot 11u – Afwerken project Pol**
Door de grote zelfstandigheid dat mijn werkgever me biedt, kan ik naar gelang de werkdruk op elk niveau (Projects – SysAdmin – Level 2 Support) m’n agenda naar eigen goeddunken inplannen.
Sinds de andere 2 ‘klakjes’ het nu toelieten, hadden we een volledige vernieuwing van de infrastructuur bij een van onze klanten, ****, deze week voorzien. Het project is volledig succesvol afgerond, maar de wijzigingen in de topologie, hardware en software assets, dienden nog correct gedocumenteerd te worden, om snel en effectief tussen te kunnen komen als er in de toekomst uitdagingen zouden ontstaan. Hier heb ik 2 uurtjes voor uitgerekend.

11u tot 12u – Backup nazicht
Bij een van onze klanten leek er een uitdaging te zijn ontstaan bij de dagelijkse backups. Het is iets dat niet direct werd gevonden door onze Level One support, waardoor deze uitdaging verder gedelegeerd werd naar mij. Na even speurwerk vond ik dat het probleem zich manifesteerde in de backup retention policy. Ik heb de services eens herstart, Retention Policy daarna succesvol laten uitvoeren en de storage optimization in gang gezet. Hierna had ik nog wat tijd over om bij andere geëscaleerde uitdagingen te ondersteunen.

12u tot 12u30 – pauze
Het is misschien niet zo gezond, maar we durven met de collega’s wel eens dikwijls eten te bestellen. Er is zo ontzettend veel keuze hier ook in Schoten, maar zeker op ‘Vettige Vrijdag’ durven we allemaal wel eens te zondigen. Kudos to the snelle levering en lekkere gerechtjes van de pizzazaak nabij.😊

12u30 – 15U – Automatische pop-up naar onze client workstations
Onze servicedesk gaf aan dat veelal heel uiteenlopende uitdagingen op de systemen van de eindgebruikers ontstaan doordat hun computers en laptops soms een te lange tijd aanstaan. Ik heb daarom een pop-up ontwikkelt dat detecteert wanneer zo’n systeem langer dan tien dagen aanstaat en vervolgens melding maakt dat het goed is om eens te herstarten. Over het algemeen zijn we niet zo’n fan van pop-ups en andere zaken waarmee we onze klanten zouden kunnen storen in hun werk. Hoe minder de IT dienst immers nodig is op de voorgrond, hoe beter ze in de achtergrond hun werk hebben gedaan. Maar soms zijn ook hier uitzonderingen op de regel, waardoor dit initiatief intern goedgekeurd is geraakt. Ik heb mee ingebouwd dat dit eenvoudig uit te zetten is voor onze klanten die dit echt niet willen, maar we merken dat met deze aanpassing er heel wat minder vaak klanten dienen contact op te nemen, waar we als simpele oplossing konden aanbieden, het inmiddels wel gekende zinnetje in de IT wereld “have you tried turning it off and on again?”.

15u tot 15u30 – reboot servers
Enkele servers van klanten dienden voor update- en performantieredenen eens herstart te worden. Ik heb deze tijdsblok gereserveerd om samen met de verantwoordelijke collega’s op te volgen of alles correct doorloopt.

15u30 tot 16u30 – Meeting interne callflow
We hebben enkele ideetjes hoe we onze interne dienstverlening aan de telefoon kunnen moderniseren en optimaliseren. Samen met Jan, onze chief, en Richard, onze krak in telefonie, hebben we in deze meeting de praktische haalbaarheid, voor- en nadelen van de ideeën verder uitgetekend.

16u30 – 17u – herbekijken VPN oplossing bij ****
Een van onze klanten heeft doorheen de jaren een niet zo efficiënte VPN opstelling. We hadden dit graag vanaf het begin volledig volgens de ‘best-practices’ opgesteld, voor veiligheid, gebruiksgemak en efficiëntie, maar met een hoofdkantoor in een ander land, is het dikwijls schipperen in wat haalbaar is en überhaupt wordt goedgekeurd. Nu er in Noorwegen andere beleidsbeslissingen genomen zijn omtrent IT, zien we een kansje om dit alsnog verder uit te werken. Dit halfuurtje is net voldoende om al wat te brainstormen en eerste contacten te leggen.

Tot Slot
Vandaag was een pittig dagje, met heel uiteenlopende taken, waarbij zowel mijn sysadmin, L2 en projects verantwoordelijkheden goed aan bod kwamen. Gelukkig is het de laatste vrijdag van de maand, dus kan ik even samen met de collega's stoom afblazen op onze afterwork drink. Ik plan komende maandag een wat repetitievere en iets minder uitdagende agenda in, om mezelf de mogelijkheid te gunnen op enkele zaken van vandaag terug in te pikken als nodig. 

Prestaties

Eagle IT Score op Google: 4.9/5Laat een review achter
99
%
Cases Solved
Door ons team
7600~ jaarlijks
Help jij ons naar de 100%?
Solliciteer nu!

Contact

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram